benbuljong3

 

höstlövNu när det snart är höst passar det extra bra med en värmande och god buljong.

Hemgjord benbuljong är rik på mineraler, aminosyror, vitaminer och innehåller kollagen som kan hjälpa till att bygga upp och läka tarmcellväggen och har visat sig ha en läkande effekt på artros. Buljongen kan drickas som alternativ till kaffe eller användas i soppor och grytor.


Koktid: 12 – 48 timmar

Ingredienser:

  • Ben från ca 2 kycklingar eller 2kg nöt, lamm eller fisk
  • 2 msk ofiltrerad äppelcidervinäger
  • 2 lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 morötter
  • 1 msk havssalt eller himalaya salt
  • kryddpeppar, lagerblad
  • ev. färska örter som tex timjan eller persilja
  • ca 2 liter vatten (ska täcka benen)

Gör så här:

  1. Lägg allt utom örterna i en stor gryta eller slow cooker, täck med vatten.
  2. Tillsätt äppelcidervinäger och låt stå i en timme för att dra ur mineralerna från benen. Koka upp och skumma av.
  3. Låt sjuda 3-12 timmar för kyckling, 12-48 timmar för nöt, lamm och fläsk och 4-24 timmar för fisk.
  4. Ta bort grönsakerna efter 3 timmar eftersom buljongen kan bli lite besk om grönsakerna ligger i längre.
  5. Mot slutet kan man lägga i önskade örter.
  6. Sila och förvara 5 dagar i kyl, frys in resten.
  7. Efter några timmar i kylen lägger sig fettet på ytan av den geléliknande buljongen.
  8. Ta ev. bort fettet och använd det gärna att steka med.

 

benbuljong3

Gott & närande!

Kommentera