kokos

Kokosnötter har använts för matlagning och som skönhetsmedel  i tropikerna sedan lång, lång tid tillbaka. Kokosoljan anses hjälpa mot magproblem, hudproblem och stärka immunförsvaret. Kokosolja innehåller 94 % mättade fettsyror men dessa fettsyror kan se lite olika ut.

Det finns långa, medellånga och korta fettsyror. Långa finns främst i feta animaliska produkter som korv och bacon. Dessa fettsyror behöver galla för nedbrytning och tas upp i blodet via lymfsystemet. De långa fettsyrorna når därmed vävnader och fettceller innan de når levern. Mediumlånga och korta fettsyror tas direkt upp i blodet, smiter förbi lymfsystemet och vävnader och går direkt till levern. l levern omvandlas fettsyrorna till energi istället för att lagras som kroppsfett och ämnesomsättningen ökar. Detta gör att man känner sig mätt och nöjd länge.  Medellånga fettsyror är ovanliga i livsmedel men förekommer rikligt i kokosoljan.

Varför är kokosolja bra för oss?

Kokosoljan är vit och fast i rumstemperatur och oxiderar inte vid höga temperaturer. Detta gör att kokosoljan (tillsammans med bl a smör) är ett av de mest hälsosamma fetter att steka i.

Till största delen består kokosoljan av den medellånga fettkedjan laurinsyra. Laurinsyra hittas även i bröstmjölken och det är laurinsyran som anses vara bra för immunsystemet genom sina antibakteriella och virushämmande egenskaper. Energin från kokosolja omsätts snabbt och kroppen förbränner hellre än lagrar den. Kokosolja ombildas inte till fett i din ”muffinsvalk” vilket är en stor fördel om du ofta upplever stor hunger mellan måltider. Ett tips då du känner sug mellan måltiderär att ta en sked kokosolja i kaffet eller direkt på sked.

Använd oraffinerad kokosolja som blir flytande vid ca. 25 grader. Kokosfett som ligger i silverpaket är raffinerat, det vill säga det är härdat och därmed är det lika skadligt som annat härdat fett.

Kommentera