Det finns nog ingen diet eller livsstil som passar alla utan man får utgå från ett evolutionärt perspektiv och sedan anpassa diet och livsstil för var och en. De forskare som förespråkar Paleo/Stenålderskost anser:

Äta rikligt med:

Ät_gärna

Kött och fågel, fisk, ägg, ovanjordgrönsaker, inälvsmat (gärna lever), hemgjord benbuljong, rotfrukter, fermenterade grönsaker som surkål, naturliga fetter (kokosolja, smör och olivolja, feta såser), oliver, avokado, havssalt och kryddor.

Ät med måtta:

ät_lagom_av

Processade charkuterier (bacon, korv, salami mm), frukt och bär (beroende på ditt blodsocker), nötter och frön (nötter är energirika och rika på omega-6), gröna bönor, sockerärtor, kaffe&te, potatis, restaurangmat (restauranger använder ofta vegetabiliska oljor och gryn), feta mjölkprodukter (om du tål det), mörk choklad > 75%cacao, vin.

Undvik helt:

Ät inte

Socker, gryn (alla mjölsorter, ris, flingor mm), bönor (soja, svarta, kidney, ärtor) sötningsmedel, hel- och halvfabrikat, industriellt processade växtoljor (vegetabiliska oljor finns i nästan all färdigmat), läsk, öl, färdiga såser och kryddmix.

Du behöver inte räkna kalorier. Förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater behöver du bara tänka på om du lider av övervikt eller någon sjukdom. Tänk snarare ”kvalitet”. Är du hungrig mellan måltider ät mer fett.

 

Kommentera