lax

Många kanske förknippar lågkolhydratkost och kanske främst LCHF med att bara äta kött och fett och att tex vräka i sig grädde vilket inte stämmer om man tittar lite närmare in i lågkolhydratkosten. En mycket viktig detalj som ofta glöms bort är vikten av att fokusera på kvalitet och näringsinnehåll i maten vi äter.

Lågkolhydratkost är helt enkelt maten vi är genetiskt anpassade att äta. Undantaget är mjölkprodukter där vissa personer (speciellt i Norden) har lärt sig tåla mjölkprotein.

Paleokost liknar lågkolhydratkost med fettet och proteinet från djurriket, naturliga kolhydrater från ovanjordgrönskaer men även en del rotfrukter, frukt och man tillåter en gnutta sötma från naturliga råvaror såsom honung och kokossocker. Paleokost utesluter däremot alla mjölkprodukter.

Många tillåter sig dock att äta smör och ghee. Ghee består av ren smörolja och saknar vatten. Det är i vattnet som bakterier kan frodas. Genom att ta bort vattnet får man en produkt som klarar sig i nära på oändlig tid i rumstemperatur.  Ghee är även laktosfritt för i fettet finns ingen laktos kvar.

Paleo strävar även efter att maten ska vara så oprocessad som möjligt. Försök att undvika onödiga tillsatser och välj om möjligt ekologiskt. Kött och ägg från gräsbetande djur är att föredra. föda med gräs ger mer nyttiga omega-3-fettsyror, spannmål ger omega-6-fettsyror. En tumregel är att undvika mat med mer än fem ämnen i innehållsförteckningen.

Det finns nog ingen kost eller livsstil som passar alla utan man får utgå från ett evolutionärt perspektiv och sedan anpassa kost och livsstil för var och en.

Vad ska man då äta? Läs mer här.

Kommentera