foodiesfeed.com_baked-fish-potato-salad_low-660x440

Proteiner behövs för att du ska kunna tillverka nya celler och reparera gamla och bygga muskler. Protein kan även omvandlas till glukos för att ge energi till cellerna. Precis som med fett och kolhydrater så varierar kvaliteten på proteinet.

Protein byggs upp av 20 olika byggstenar som kallas aminosyror. När alla byggstenar finns tillgängliga i en proteinkälla kallas den ”fullvärdig dvs innehåller alla aminosyror kroppen behöver. Detta är inte alltid fallet och då säger man att proteinkällan är ”icke-fullvärdig”.

Exempel på fullvärdiga proteinkällor:

  • Animaliska produkter som ägg, fisk, kött, mjölk och soja

Exempel på icke-fullvärdiga proteinkällor:

  • Spannmål, växtprotein, ärtor, bönor och linser

Aminosyrorna kan även delas upp i essentiella och icke essentiella. De essentiella är livsnödvändiga aminosyror som kroppen inte själv kan producera utan måste tillföras kroppen med mat. Vi har 8 essentiella och 12 icke essentiella aminosyror.

Proteinet från maten bryts ner i magtarmkanalen och och absorberas i blodet som fria aminosyror. Kroppen kan sedan bygga upp sina egna proteiner med hjälp av de olika aminosyrorna.

Skaldjur, fågel och rött kött är de mest koncentrerade proteinkällorna men även mejerier är en ganska bra proteinkälla.

Viktigt att få i sig protein

Protein ger ökad mättnadskänsla och gör så att blodsockret svänger mindre. Vi behöver protein för att bygga och behålla muskler. Det ökar kaloriförbränningen och verkar viktreglerande. Vi får i oss essentiella aminosyror.

Protein vid träning

Tränar du hårt bryts dina muskler ner. När du sedan vilar så återhämtar sig kroppen genom att laga och reparera vävnader. Då är det viktigt att du äter bra och näringsrik mat och sover ordentligt.

Kommentera