Essentiella fettsyror är livsnödvändig fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv utan måste tillföras med maten. De essentiella fettsyrorna är extra viktiga för tillverkning av cellmembranen (skalet som omger cellen).

 Det finns två essentiella fettsyror, omega-3 (Alfa linolensyra) och omega-6 (linolsyra) och balansen dem emellan är superviktig. Omega-3 hittas främst i fisk, alger och i gräsbetande djur. Omega-6 hittas i frön, säd, nötter, kyckling och gris.

Ser man evolutionärt på våra förfäder så hade de en balans på 1:1 av omega-3, omega-6. I dagens samhälle är det mer vanligt med en balans på 1:9 eller ännu högre och detta är inte bra för kroppen utan kan leda till att vi blir inflammerade. Många forskare menar att detta har del i ökningen av övervikt, diabetes2, metabola syndromet, autoimmuna sjukdomar och hjärt-kärlsjukdomar. Anledningen till att omega-6 är dominerande i dagens samhälle är att den förekommer i stora mängder i industriellt processade oljor såsom majsolja, solrosolja och sojaprodukter. Dessa oljor finns överallt i den moderna maten. I all färdigmat, de flesta halvfabrikat, dressingar, kex, chips, kakor och restaurangmat. Vi bör åtminstone sträva till att få ner balansen till 1:4.

Hur gör vi då detta?

1. Använd mättat fett såsom smör, kokosolja eller ghee i matlagning.

2. Ät gräsbetat kött, dvs kött från frigående djur. Föda med gräs ger mer omega-3-fettsyror, spannmål ger omega-6.

3. Använd de fetaste ekologiska mejeriprodukterna (om du tål dem).

4. Undvik industriellt processade oljor ofta kallat ”vegetabiliskt fett” och härdade fetter.

5. Ät mellan 250-550 gram fet fisk såsom lax, makrill, strömming, sill, anchovis eller sardiner varje vecka. Om du köper odlad lax, försök hitta kravodlad. Den konventionellt odlade innehåller mycket mindre omega-3 beroende på födan den får.

6. Ta ev tillskott av omega-3.

7. Ät inte övriga växtoljor såsom solrosolja och majsolja.